Rekenkracht
Nienke Boschma
Een kind is van nature nieuwsgierig en wil nieuwe dingen leren. Toch zag ik als leerkracht van groep 6 destijds leerlingen die bij het rekenen helemaal dichtklapten (fixed mindset). Hoe kan dit? Wat hebben zij nodig? Hoe zit het rekenen in elkaar? Welke didactische modellen zijn belangrijk?
Biografie
Ik ben Nienke Boschma en werk sinds 1982 in het basisonderwijs. Sinds wij in de gemeente Smallingerland wonen werk ik in Opeinde, eerst op It Maitiidslibben en nu op SWS De Leister Igge. Ik heb veel lesgegeven in de groepen 3 en 4, schoof toen door naar de groepen 5 en 6 en werkte de laatste jaren in 7 en 8.
In 2019 heb ik mijn studie ‘Master Eductional Needs/Rekenspecialist’ afgerond. Ik heb de groep losgelaten en werk als rekenspecialist op de Leister Igge en voor Adenium. Ik doe op aanvraag RD4 rekenonderzoeken en bespreek de uitkomsten en aanbevelingen met IB-ers, ouders en groepsleerkrachten. Ook heb ik gesprekken op aanvraag met IB-ers en anderen over het rekenonderwijs. Al deze gesprekken zijn vaak erg inspirerend. Ik geef ook leiding aan het rekennetwerk van Adenium. Samen willen we ons sterk maken voor het rekenonderwijs.
Daarnaast heb ik nog een eigen bedrijf waarin ik leerlingen met ernstige rekenachterstanden begeleid.
Ik merk dat er nog erg veel te winnen is voor onze leerlingen die vastlopen in het rekenen. Specifieke aandacht voor dit vak is erg nodig!

