Krachtige klassen
Samira El Idrissi
Over groepsdynamiek, meidenvenijn en de kracht van relatiegericht werken
Tijdens deze interactieve workshop kun je (als leerkracht) leren hoe je meidenvenijn herkennen en aanpakken en hoe je de groepsdynamiek kunt versterken. Via een ervaringsgerichte boks-oefening ervaar je de kracht van fysieke grenzen en focus.
Biografie
Ik ben Samira El Idrissi (32) Ik heb European Studies, Internationale Betrekkingen en Sociologie gestudeerd. Ik heb drie jaar gewerkt bij het Ministerie van Onderwijs in Den Haag, en negen jaar geleden ben ik Laforsa gestart. Hiermee zet ik me in voor meidenactivatie en het stimuleren van beweging, met een focus op een moeilijk bereikbare doelgroep. Veel van de meiden die ik begeleid zijn terughoudend, bewegen weinig en blokkeren hun eigen ontwikkeling door onzekerheden of ongewenst gedrag.
Ik werk landelijk in zowel het reguliere als het speciale onderwijs en richt me op het versterken van de relatie tussen leerkrachten en leerlingen. Mijn doel is altijd om leerlingen, vooral meiden, te helpen zich weer te verbinden met school en hun eigen potentieel te ontdekken. In het basisonderwijs werk ik aan projecten waarin leerlingen leren hoe ze beter met elkaar om kunnen gaan en pesterijen kunnen voorkomen. Dit is belangrijk, omdat zij vaak jarenlang met dezelfde klasgenoten werken. Sport gebruik ik hierbij als middel om samenwerking, respect en zelfvertrouwen te bevorderen.
Daarnaast werk ik ook op VO-scholen, waar ik leerlingen help die niet meer naar school willen gaan, zoals thuiszitters of leerlingen met achterstanden. Ik ondersteun hen om weer motivatie te vinden, hun zelfvertrouwen te versterken en hen te begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Mijn aanpak is altijd gericht op het verbeteren van de relatie tussen leerling en school, en het activeren van hun potentieel.

